رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه سپاهان آغاز شد

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: جلسات رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه سپاهان در شعبه اول مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی آغاز شده است.
تصویر رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه سپاهان آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی القاصی مهر امروز سه‌شنبه ششم شهریور اظهار داشت: پیرو گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و دستور ریاست معزز قوه قضاییه درباره بررسی و رسیدگی به مسائل مطرح شده در گزارش مربوط به فولاد مبارکه سپاهان، شعبه ویژه برای برررسی همه جانبه موضوعات مطرح شده و آسیب شناسی آن تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در رسیدگی به این پرونده تحقیقات گسترده و استعلامات مختلفی صورت گرفته است، افزود: شعب ویژه تعیین شده برای بررسی دقیق این پرونده همچنین مسائل آسیب‌شناسی موضوعات طرح شده در ۲ سال گذشته استعلامات لازم در روند رسیدگی را از مراجع مختلف انجام داد و برای تکمیل گزارش‌ها و اطلاعات ارائه شده از نهادهای نظارتی کشور از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه دعوت به عمل آمده است.

القاصی‌مهر اضافه کرد: با تکمیل و ارسال کیفرخواست از دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی این پرونده به شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد که پس از طی تشریفات قانونی، برگزاری جلسات این دادگاه به صورت علنی آغاز شده است.

براساس این گزارش، پرونده فولاد مبارکه سپاهان در سال ۱۴۰۱، طی گزارشی که از سوی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی توسط قوه قضائیه واصل و موضوع به صورت ویژه در دستور کار این قوه قرار گرفته است.

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه هفته گذشته ۳۰ مرداد در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بازدید اخیر رئیس قوه قضاییه از مجتمع ویژه اقتصادی، وی از جلسه رسیدگی به موضوع فولاد مبارکه نیز بازدید کرد، درباره جزییات جدیدی از این پرونده گفت: در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ با توجه به گزارشی که از سوی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی واصل شد، موضوع در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت.

وی افزود: در آن زمان بحثی در رسانه‌ها تحت عنوان فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی که فوق العاده منجر به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی شد و زیر سوال بردن آسن شد، بلافاصله با دستور رئیس قوه قضاییه، مأموریتی در این خصوص به دادگستری تهران داده شد و شعبه ویژه در این خصوص تشکیل شد که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی مسائل حقوقی پرونده به دقت رصد و مورد بررسی قرار گیرد و همچنین مسائل آسیب شناسی پرونده مدنظر قرار گیرد.

جهانگیر اظهار داشت: از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص دعوت به عمل آمد و اطلاعات تکمیلی از آنها اخذ شد. استعلامات مختلفی از مراجع ذی‌ربط در طول دو سال گذشته صورت گرفت. در نتیجه استعلامات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد مسئله‌ای که تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی مطرح شده بود، صحیح نیست؛ بنابراین در کیفرخواست این عنوان اصلاح شده است همچنین رقمی که در ابتدا توسط مجلس شورای اسلامی و افرادی از این مجلس مطرح شده بود که رقم بسیار زیادی بود اکنون این رقم بسیار کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه رقم مربوط به پرونده فولاد مبارکه سپاهان بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: در این پرونده فسادی اتفاق نیفتاده بلکه تاکنون آن چیزی که دستگاه قضایی و جریان دادرسی به آن دست پیدا کرده، تخلف عرضه خارج از شبکه است. در همین رابطه نیز تحقیقات در حال تکمیل است و اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: موظف هستیم اگر درگذشت اطلاع رسانی‌ها به صورتی بوده که افکار عمومی مشکل ایجاد کرده و منجر شده اعتماد عمومی کاهش پیدا کند به محض اینکه اخبار واقعی را در این خصوص دریافت کردیم، اطلاع رسانی کنیم. پرونده که موسوم به فساد فولاد مبارکه سپاهان است باید اصلاح شود این حق جامعه و حق مجموعه فولاد مبارکه سپاهان است که باید به آن پرداخته شود تا حقوق مادی و معنوی که ناشی از اطلاع رسانی‌های غلط و یا برداشت‌های سو می‌تواند باشد، منجر نشود که جریان مطمئن سرمایه‌گذاری در کشور آسیب جدی ببیند.

منبع: ایرنا

752444